fbpx
Doneer direct
2 juli 2015

Hitte en Parkinson; tips om koel te blijven

Gevoeligheid voor warmte is een bekend symptoom van de ziekte van Parkinson.

Verhoging van de lichaamstemperatuur kan een blokkade of een vertraging van de boodschappen die bewegen langs een zenuw veroorzaken. Dit kan er voor zorgen dat de symptomen van Parkinson erger geworden.
Een stijging van uw lichaamstemperatuur met een halve graad Celcius is al voldoende om dit effect te veroorzaken.
Interne oorzaken van verhoogde lichaamstemperatuur zijn koorts en infecties, het drinken van  zeer warme dranken, en de menstruatie. Externe oorzaken zijn, het warme weer,  een warme douche of bad. Warmtegevoeligheid is ook nauw verbonden met vermoeidheid.
Hieronder vindt u een aantal tips om verhogingen van de lichaamstemperatuur te voorkomen.

Voedsel en vocht inname

  • Drink genoeg. Neem een fles water mee wanneer u het huis verlaat. Extra water drinken helpt het lichaam de vochtbalans op peil te houden. Wanneer u last heeft van uw blaas. Kunt u af en toe enkele kleine slokjes nemen of op een ijsblokje zuigen.
  • Dranken met cafeïne zoals koffie en cola zorgen voor een verhoging van de stofwisseling hierdoor ontstaat warmte in het lichaam en moeten daarom worden vermeden.
  • Eet kleine maaltijden en vaker. Hoe groter de maaltijd, hoe meer warmte het lichaam produceert bij het verteren van het voedsel.
  • Probeer chrysant thee, dit kruid is befaamd om haar verkoelende werking

Kleding

  • Draag een hoed met een brede rand wanneer u buiten in de zon bent.
  • Neem een kleine draagbare ventilator mee bij uitstapjes.
  • Draag een natte bandana of handdoek rond de nek.
  • Bewaar een washandje in een plastic zak in de koelkast of vriezer en plaats deze tussen uw rug en de autostoel; dit is een geweldige manier om koel te blijven terwijl u auto rijdt.
  • Draag katoenen kleren. Dit absorbeert zweet en houdt u koel.
  • Draag lichte kleuren, deze weerspiegelen het zonlicht.
  • Draag lichte, open schoenen of sandalen.

Diversen

  • Gebruik  aloe vera after-sun producten als moisturizer. Dit zal helpen uw huidtemperatuur te verlagen
  • Probeer een Chillow kussen. Dit is een verkoelend kussen verkrijgbaar bij bol.com

Uw dagplanning

  • Gebruik de koelte van de ochtend en de avond om essentiële taken, zoals maaltijdbereiding, huishouden en tuinieren te doen.
  • Wees u bewust van uw specifieke reactie op de activiteiten en warmte; het bijhouden van deze informatie in een dagboek kan u helpen om patronen te onderscheiden en oververhitting te voorkomen.
  • Een douche op het midden van de middag met een korte rust periode daarna doet wonderen

Uw omgeving

  • Installeer (mobiele) air-conditioning in het huis en auto.
  • Houd uw badkamer koel.
  • Lucht het huis goed in de koele uren zoals ’s ochtends vroeg en ’s avonds.
  • Gebruik zoveel mogelijk de zonwering, heeft u die niet, probeer dan de koelte uit het huis te houden door gordijnen en lamellen te sluiten.
Wij geven geen medisch advies. Wanneer u gezondheidsklachten heeft raden wij u te allen tijde aan contact op te nemen met uw huisarts (of eventueel uw specialist)
Bronnen:
GGD rapport Kennemerland ‘zorg voor kwetsbare ouderen bij temperaturen hoger dan 25 graden
Judy McKeown, RN (MS Resource Nurse)

Deel dit artikel