Doneer direct

Parkinson door medicijnen

Ontstaan

Sommige medicijnen veroorzaken parkinsonverschijnselen, doordat ze de prikkeloverdracht van dopamine in de basale kernen afremmen. Omdat de substantia nigra hierbij niet beschadigd zijn, heet deze vorm parkinsonisme als gevolg van medicatie – ook wel drug-induced parkinsonisme.

Symptomen

Vooral antipsychotica kunnen boosdoeners zijn. Als een patiënt kalmerende middelen neemt tegen hallucinaties en waanideeën, kan hij een dopaminetekort ontwikkelen. Dit hangt ook samen met de dosering. De Parkinsonsymptomen kunnen meteen of na een tijdje ontstaan.

Behandeling

Parkinsonisme als bijwerking van medicijnen komt met name voor bij ouderen. De gevoeligheid om dit parkinsonisme te ontwikkelen verschilt per persoon. Door met de medicijnen te stoppen of de dosering te verminderen, verdwijnt deze vorm van parkinsonisme meestal weer. Patiënten met parkinsonisme door antipsychotica reageren meestal goed op Levodopa en dopamine-agonisten.

Wilt u meer weten over de ziekte van Parkinson?

brochure

Download hier de brochure “De ziekte van Parkinson” >>

Ook interessant

“Over mijn toekomst wil ik niks weten, het komt zoals het komt”

Patiëntenportret – Ed Koops Ed Koops (69) kreeg twee jaar geleden de diagnose Parkinson. Aanvankelijk ongeloof maakte plaats voor acceptatie. “De symptomen hinderen mij nog…

Cerebrale metabole patronen bij neurodegeneratie

Afgerond promotieonderzoek Het ParkinsonFonds financiert alleen de allerbeste Parkinsonstudies. Het promotieonderzoek van dr. Sanne Meles voldeed volledig aan de strenge criteria van onze medische adviesraad….

Geef om het schudden te stoppen

Helpt u de online collecte een succes te maken? Onze collecteweek start op 11 april, Wereld Parkinsondag. We hebben helaas 1 probleem: door corona mogen…